Hvordan lykkes med fysisk trening for idrettslag
Hvordan man velger å gjennomføre fysisk trening avgjør om treningen påvirker positivt på utøvers prestasjoner og helse. Vi deler noen erfaringer for hva vi mener er suksessfaktorer for god fysisk trening.
Utøvers forutsetninger
Den fysiske treningen må tilpasses utøvers forutsetninger. Det vil derfor være meningsløst å kopiere hva andre gjør om forutsetningene er forskjellige. Treningen må tilpasses:
- Alder, pubertet og vekstspurt.
- Hvilken erfaring utøvere har med fysisk trening?
- Hvilke fysiske arbeidskrav stiller idretten?
- Hva er typiske skader i den spesifikke idretten?
- Hvordan er total belastning med annen trening og kamper.
- Er utøverne skoleelever eller profesjonelle/ semiprofesjonelle?
Mål
Uavhengig av hvilken utøver det er snakk om, bør den fysiske treningen ha positiv påvirkning på utøverens helse og prestasjon. Det er også viktig at den enkelte utøver opplever mestring og mening i treningsarbeidet. For å oppnå dette må man utdanne utøveren praktisk og teoretisk innen trening, treningslære, helse, restitusjon og skadeforebyggende tiltak. Det er stor sammenheng mellom utøvers forståelse og motivasjon. Dette forsterker viktigheten av å se på fysisk trening også som fysisk læring.
Rammefaktorer
Tilgjengelig utstyr er en viktig rammefaktor, spesielt ved trening for styrke og eksplosivitet. Stativer, vektstenger, hantler, kettlebells, slynger, strikker, hekker, plyobokser etc, er basic treningsutstyr som bør være tilgjengelig. Under trening av idrettslag, er det en forutsetning at man har nok av det utstyret man benytter. Har man 18 spillere på et lag, behøves 6 stenger slik at utøverne går sammen 3-3. Dette gir gode rammer for både treningseffekt og læring, siden alle utøvere kan trene samme øvelse.
Tilgjengelig kompetanse er en annen viktig rammefaktor. Idrettsvitenskap er et fag og i forlengelse er det også et fag å være fysisk trener. Det krever inngående kunnskap om idrettsvitenskap, om den aktuelle idrettens arbeidskrav og om skader. En fysisk trener må ha gode formidlingsevner, være en god lagleder og bidra til å skape et trygt og stimulerende treningsmiljø. Om en fysisk trener skal kunne ha påvirkningskraft er nok tid sammen med utøverne en forutsetning. Å dukke opp en sjelden gang, vil påvirke like lite som en norsklærer som dukker innom en gang i måneden. Det vil ikke gi gode resultater på sikt. Det optimale er ukentlige møter og at samarbeidet går over lengre tid.
Vi kommer ikke utenom økonomi som en rammefaktor som påvirker. Kompetanse og utstyr har en kostnad. Hvordan man prioriterer midler avhenger igjen av kompetanse og evne til å vurdere hva som gir størst utbytte når det kommer til å ivareta helse, samt tilrettelegge for økt prestasjon.

(Under fysisk trening med større grupper benytter vi 6-8 fullt utstyrte racks, slik at man er 2-3 utøvere på hvert rack)
Arbeidsmetoder
Fysisk trening kan gjennomføres individuelt, eller samlet med laget. Gjennom felles treninger forsterkes budskapet om at disse treningene er like viktige som selve idrettsaktiviteten. Det er også en stor verdi i det å lære sammen, hjelpe hverandre og være en del av et fellesskap, også under fysisk trening. Trekker vi en parallell til rammefaktorer, vil det også være mest økonomisk om alle i en gruppe kan få hjelp fra den faglige ressurspersonen. Felles treninger kan suppleres med individuelle treningsøkter hvor utøvere får erfaring i å ta større ansvar for gjennomføring.
Innhold
Innhold på fysisk trening må gjenspeile forventninger om utbytte. Fysisk trening bør både ta sikte på å øke bevegelseskvalitet (mobilitet og kontroll), og forbedre fysisk kapasitet i tråd med arbeidskravene i idretten (styrke, eksplosivitet og utholdenhet). Et solid fundament hvor utøvere trener og lærer hensiktsmessige bevegelser bør prioriteres før økt fokus på styrke og eksplosivitet. Til eksempel ønsker vi å få til en god knebøybevegelse med lett ytre belastning, før man over tid belaster øvelsen tyngre. En slik tilnærming er i tråd med langsiktig tankegang, med lav risiko for skade underveis.
Skal utøvere bli mer eksplosive, må styrketrening og eksplosive øvelser være prioritert. Ønsker man å utvikle bedre utholdenhet må treningen ta sikte på å skape den spesifikke typen utholdenhet som kreves i den aktuelle idretten.
Evaluering
I hvilken grad den fysiske treningen påvirker positivt til utøverens helse og prestasjonsutvikling bør evalueres underveis for å vurdere effekt. Testing og monitorering av trening, er en måte å vurdere om trening gir økt effekt på styrke, eksplosivitet og utholdenhet. Treningsdagbok og tester av fysiske kapasiteter, kan i den forbindelse være gode verktøy for å se utvikling over tid.
Å evaluere om hvorvidt den fysiske treningen påvirker utøverens helse krever en helhetlig tilnærming hvor en tar hensyn til alle faktorer som påvirker utøveres risiko for skade og sykdom. Det er likevel mulig å bruke f.eks antall ganger utøveren står over kampen, som en markør for hvordan man lykkes i å redusere antall skader. En bør også være sensitiv for trender innenfor et lag, som kan fortelle noe om både belastning og om hvorvidt man trenger å omprioritere fokusområder for den fysiske treningen. Eksempel kan økt forekomst av skulderplager i et håndballag, gi en indikasjon om hva en bør fokusere på tiden som kommer.
Det er en forutsetning at utøvere opplever den fysiske treningen som motiverende og lærerik. Oppmøte på trening er gjerne en god indikator for om utøvere trives og opplever treningen som verdifull.
Oppsummering
Skal fysisk trening gi god effekt, må treningen være gjennomtenkt. Treningen må tilpasses kollektive forutsetninger innad i laget, og individuelle behov for hver enkelt spiller. Et slikt arbeid krever både kompetanse og tilgjengelige ressurser. Krav til kompetanse og ressurser vil øke i tråd med høyere total belastning og med økte forventninger til prestasjoner.


